Zusammenfassung
Patienten mit chronischen körperlichen Erkrankungen haben häufig psychische Belastungen
und Störungen. Obwohl der Behandlungsansatz in der medizinischen Rehabilitation die
Behandlung somatischer, psychischer und sozialer Probleme vorsieht, sind die Erkennens-
und Behandlungsraten komorbider psychischer Belastungen und Störungen in der medizinischen
Rehabilitation relativ gering. Daher wurde ein Fortbildungsprogramm zur „Diagnostik
psychischer Störungen in der medizinischen Rehabilitation” entwickelt und evaluiert.
Die Ergebnisse dieser Evaluation werden hier dargestellt. Die Veranstaltung zielte
darauf ab, das Personal in der medizinischen Rehabilitation für dieses Thema zu sensibilisieren,
es in die Anwendung von Screeninginstrumenten einzuführen und Veränderungsschritte
hinsichtlich psychodiagnostischer Abläufe zu diskutieren. 14 Fortbildungsveranstaltungen
wurden mit insgesamt 148 Teilnehmern unterschiedlicher Professionen in Rehabilitationskliniken
und auf Kongressen durchgeführt. Die Fortbildung stieß bei den beteiligten Berufsgruppen
auf ein großes Interesse bei relativ geringen Vorkenntnissen zu diesem Thema. Die
Rahmenbedingungen der Fortbildung wurden von allen Teilnehmern als sehr gut bewertet.
Die empfohlenen Maßnahmen zum Erkennen psychischer Störungen wurden auf Ratingskalen
sowohl als wichtig wie auch als realistisch eingestuft. Insbesondere das frühzeitige
Erkennen psychischer Belastungen, der Einsatz von Screeninginstrumenten und die Nennung
von Diagnosen psychischer Störungen im Entlassbericht wurden als gut realisierbar
bewertet. Die Ergebnisse unterstreichen die Bedeutung dieser Fortbildungsmaßnahmen
für eine verbesserte Psychodiagnostik in Rehabilitationskliniken.
Abstract
The prevalence of comorbid mental disorders in rehabilitation patients is high. In
spite of the biopsychosocial treatment approach in rehabilitation, recognition and
treatment rates of comorbid mental disorders during medical rehabilitation are low.
Therefore this study evaluates a special further-training measure for rehabilitation
staff, intended to inform them about the relevance of comorbid mental disorders in
rehabilitation patients, to train them in the use of screening instruments, and to
discuss needed changes in rehabilitation processes. 14 further-training courses were
carried out with 148 participants of different professions from rehabilitation hospitals.
Interest in the training was rated to be high whereas previous knowledge of comorbid
mental disorders was relatively low. The participants rated the basic conditions of
the training as being good. Overall, the steps discussed to improve psychodiagnostics
in rehabilitation were rated as being important and realistic. Especially early recognition
of mental burden, the use of screeners for detection, and the naming of diagnoses
of mental disorders in discharge reports were considered as most readily realized.
The results underline the importance of further-training for improving psychodiagnostics
in rehabilitation clinics, not only to ensure the biopsychosocial treatment approach
in rehabilitation but also in view of reducing costs in the health care system.
Schlüsselwörter
Psychologische Diagnostik - Rehabilitation - Fortbildung - Evaluation
Key words
Psychodiagnostics - rehabilitation - training - evaluation
Literatur
1 Bengel J, Helmes A W.
Rehabilitation und Nachsorge. In: Perrez M, Baumann U (Hrsg) Lehrbuch Klinische Psychologie - Psychotherapie. 3.
Aufl. Bern; Huber 2005 (im Druck)
2 Worringen U.
Psychologie in der Rehabilitation. In: Schorr A (Hrsg) Handbuch der Psychologie als Profession. Bern; Huber 2003
3
Härter M, Baumeister H, Reuter K, Wunsch A, Bengel J.
Epidemiologie komorbider psychischer Störungen bei Rehabilitanden mit muskuloskeletalen
und kardiovaskulären Erkrankungen.
Rehabilitation.
2002;
41
367-374
4
Härter M, Reuter K, Weisser B, Schretzmann B, Aschenbrenner A, Bengel J.
A descriptive study of psychiatric disorders and psycho-social burden in rehabilitation
patients with musculoskeletal diseases.
Archives of Physical Medicine and Rehabilitation.
2002;
83
461-468
5 Härter M, Hahn D, Baumeister H, Reuter K, Bengel J. Psychische Komorbidität bei
Patienten mit körperlichen Erkrankungen - eine epidemiologische Studie in der stationären
medizinischen Rehabilitation. Reader: Psychosoziale Versorgung in der Medizin 2005
(im Druck)
6
Baumeister H, Hoefler M, Jacobi F, Wittchen H U, Bengel J, Härter M.
Psychische Störungen bei Patienten mit muskuloskeletalen und kardiovaskulären Erkrankungen
im Vergleich zur Allgemeinbevölkerung.
Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie.
2004;
33
33-41
7
Jacobi F, Wittchen H-U, Hölting C, Höfler M, Pfister H, Müller N, Lieb R.
Prevalence, comorbidity and correlates of mental disorders in the general population:
Results from the German Health Interview and Examination Survey (GHS).
Psychol Med.
2004;
34
1-15
8
Wells K B, Golding J M, Burnam M A.
Psychiatric disorder in a sample of the general population with and without chronic
medical conditions.
American Journal of Psychiatry.
1988;
145
976-981
9
Reuter K, Woll S, Stadelmann S, Bengel J, Härter M.
Erkennen und Behandeln psychischer Belastungen und Störungen in der orthopädischen
Rehabilitation.
Zeitschrift für klinische Psychologie, Psychiatrie und Psychotherapie.
2002;
50
313-327
10
Härter M, Woll S, Wunsch A, Bengel J, Reuter K.
Recognition of psychiatric disorders in musculoskeletal and cardiovascular rehabilitation
patients.
Archives of Physical Medicine and Rehabilitation.
2004;
85
1192-1197
11
Carosella A M, Lackner J M, Feuerstein M.
Factors associated with early discharge from a multidisciplinary work rehabilitation
program for chronic low back pain.
Pain.
1994;
57
69-76
12 Ehlert U. Psychologie im Krankenhaus. Bern; Huber 1998
13
Heger S.
Zur Psychosomatik des Failed-Back-Syndroms: Warum Rückenschmerzen chronifizieren.
Nervenarzt.
1999;
70
225-232
14
Hasenbring M, Marienfeld G, Kuhlendahl D, Soyka D.
Risk factors of chronicity in lumbar disc patients.
Spine.
1994;
19
2759-2765
15
Gatchel R J, Polatin P B, Kinney R K.
Predicting outcome of chronic back pain using clinical predictors of psychopathology.
Health Psychology.
1995;
14
415-420
16
Pratt L A, Ford D E, Crum R M, Armenian H K, Gallo J, Eaton W W.
Depression, psychotropic medication, and risk of myocardial infarction. Prospective
data from the Baltimore ECA follow-up.
Circulation.
1996;
94
3123-3129
17
Penninx B W, Beekman A T, Honig A, Deeg D J, Schoevers R A, Eijk J T van, Tilburg W
van.
Depression and cardiac mortality. Results from a community-based longitudinal study.
Archives of General Psychiatry.
2001;
58
221-227
18
Ziegelstein R C, Fauerbach J A, Stevens S S, Romanelli J, Richter D P, Bush D E.
Patients with depression are less likely to follow recommendations to reduce cardiac
risk during recovery from myocardial infarction.
Archives of Internal Medicine.
2000;
160
1818-1823
19
DiMatteo M R, Lepper H S, Croghan T W.
Depression is a risk factor for noncompliance with medical treatment. Meta-analysis
of the effects of anxiety and depression on patient adherence.
Archives of Internal Medicine.
2000;
160
2101-2107
20
Wells K B, Golding J M, Burnam M A.
Affective, substance use and anxiety disorders in persons with arthritis, diabetes,
heart disease, high blood pressure, or chronic lung conditions.
General Hospital Psychiatry.
1989;
11
320-327
21
Wells K B, Golding J M, Burnam M A.
Chronic medical conditions in a sample of the general population with anxiety, affective,
and substance use disorders.
American Journal of Psychiatry.
1989;
146
1440-1446
22 Hahn D, Härter M, Bengel J. Psychological comorbidity in medical rehabilitation
- the need for training. Disability and Rehabilitation 2005 (im Druck)
23
Gilbody S, Whitty P, Grimshaw J, Thomas R.
Educational and organizational interventions to improve the management of depression
in primary care: A systematic Review.
JAMA.
2003;
289
3145-3151
24
Badamgarav E, Weingarten S R, Henning J M, Kneight K, Hasselblad V, Gano A, Ofman J J.
Effectiveness of disease management programs in depression: A systematic review.
American Journal of Psychiatry.
2003;
160
2080-2090
25
Pignone M P, Gaynes B N, Rushton J L, Mills B urchell, Prleans T, Mulrow C D, Lohr K N.
Screening for depression in adults: A summary of the evidence for the U. S. Preventive
Task Force.
Annals of Internal Medicine.
2002;
136
765-776
Dipl.-Psych. Daniela Hahn
Universitätsklinik Freiburg · Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie mit Poliklinik
Hauptstraße 5
79104 Freiburg
Email: daniela_hahn@psyallg.ukl.uni-freiburg.de